Proiect cultural la Catedrala Urziceni

În lunile octombrie – noiembrie 2018 cu binecuvântarea Preasfințitului Părinte Vincențiu parohia noastră a desfășurat un proiect cultural devenit deja tradiție „Citim,Cunoaștem, Scriem, Povestim”. Patruzeci de copii de la grupul de cateheză Vlăstare Ortodoxe au străbătut cărările județului pentru a cunoaște frumusețile culturale și spirituale. Însoțiți de preoții Catedralei și de profesori, tinerii au savurat fiecare experiență îmbogățindu-și cunoștințele, împărtășind experiența trăită colegilor de școală și prietenilor.

**************************************************************************

ZIUA 1

După ce au primit rechizitele și detaliile despre acest proiect au dat curs excursiei din prima zi. Ne-am oprit la Copuzu (biserica și Piscul Crăsani). Părintele Paroh Nae Ion ne-a spus istoria satului și a bisericii, ne-a povestit despre Piscul Crăsani și Comoara lui Dromihete, ne-a oferit bomboane și icoane.

Apoi am vizitat Biserica Crăsani, unde părintele paroh ne-a cuvântat despre viața creștină, despre istoricul satului și bisericii, după care a oferit copiilor icoane și bomboane.

La Mânăstirea Balaciu însuși Părintele Stareț ne-a vorbit despre viața monahală și istoricul mânăstirii; aici copii și-au luat suveniruri creștine (iconițe, cruciulițe, brățări, etc); tot aici copii au mâncat din pachetele primite prin program și din ceea ce au adus cu ei de la părinți.

Parohia Grindu, unde preoții ne-au vorbit foarte frumos despre viața creștină, istoricul satului și bisericii cu accent pe exemplu ctitorului bisericii Ispas Făgărășanu și Preotul care a scris și tipărit prima monogrfie a satului, Pr. Ioan Ciolca.

Parohia Gârbovi I, unde am fot primiți de Părintele paroh protopop Aurel Berbec și preotul II, care ne-au istorist despre sat și biserică; aici elevii au cumpărat suveniruri creștine și lumânări, pentru a le aprinde în lumânărarul nou din curtea bisericii.

ZIUA II

Ziua a doua din proiect s-a desfășurat astfel:

Am vizitat Biserica Sf. Împărați din Țăndărei. Am aflat istoria bisericii si a icoanei Maicii Domnului făcătoare de minuni adusă din Sfântul Munte Athos.

La Mânăstirea Hagieni am întâlnit francezi care traversau podul cu ATV-ul. Părintele stareț ne-a spus istoria celor două biserici ale mânăstirii și ne-a făcut o rugăciune de călătorie.

La Biserica din Giurgeni am luat masa în curte. Preotul ne-a relatat istoria satului și a bisericii, ne-a oferit suc și prăjituri, ne-a arătat Dunărea. În fața bisericii a avut loc un mic spectacol ad hoc, de dans modern, susținut de fata părintelui și două fete din grupul nostru. Părintele ne-a însoțit și la Muzeul Orașului de Floci – Casa Tudorii, unde de asemenea ne-a arătat semnificația exponatelor de acolo.

Ultimul popas a fost la Țăndărei, în Biserica Sfinții Voievozi, unde părintele paroh ne-a spus istoria bisericii și ne-a oferit cărți de rugăciuni, prăjituri și suc.

ZIUA 3

Într-o frumoasă zi de toamnă cu mult soare și bună voie s-a desfășurat cea de-a treia zi a proiectului.

Drumul nostru s-a oprit în Municipiul Fetești mai întâi la Catedrală, biserică ce poartă hramurile Sfânta Treime și Sf Nicolae. Ghidul nostru a fost părintele Mihai Păun care ne-a informat despre istoricul sfântului lăcaș.

Am vizitat apoi Monumentul Eroilor, loc de atracție deosebită pentru copii, care au admirat minute în șir avionul ce amintește de jertfa bravilor eroi.

Următorul obiectiv a fost Podul Anghel Saligni, un monument de istorie și frumusețe al județului Ialomița. Pe malul Brațului Borcea am servit o gustare privind la apa ce curgea repede și amețitor spre vărsare.

Ultimul popas a fost la Biserica Adormirea Maicii Domnului – Fetești Oraș. Aici părintele Neagu Iliescu ne-a povstit despre domnitorul Mihai Viteazu și bisericile de pe malul Brațului Borcea, ridicate în cinstea Sfântului Nicolae.

ZIUA IV

În ultima zi de excursie din cadrul proiectului am vizitat câteva obiective din Orașul Slobozia și asezământul monahal din Amara.

Prima oprire a fost la Biserica de lemn cu hramul Sf. Nicolae ce datează din anul 1737, unde Pr Paroh Dragoș Stanciu ne-a primit cu caldură si ne-a vorbit cu mult entuziasm despre această biserică.

Urmatoarea oprire a fost la Muzeul Judetean de Istorie-Arheologie și Etnografie unde copiii au fost profund impresionați de ceea ce au vazut acolo.

Am mers mai departe sa ne închinăm la Catedrala Episcopală, unde Pr. Alexandru Danuț a prezentat un scurt istoric privin construcția acesteia. Tinerii invățăcei au ramas surprinși plăcut de dimensiunea și frumusețea Catedralei ce pe bună dreptate a și primit numele de Perla Bărăganului. Tot aici am servit si pachețelele, în parcul ce înconjoară sfântul lăcaș.

La finalul itinerariului am vizitat Schitul monahal Amara.

**********************************************************************

Proiectul s-a încheiat cu un concurs împărțit în patru secțiuni: eseu, desen, fotografie și cunoștințe. Elevii au fost recompensați cu premii în bani și cărți.

Mulțumim pe această cale Consiliului Județean Ialomița pentru sprijinul acordat în realizarea Proiectului „Citim,Cunoaștem, Scriem, Povestim”. Cu această ocazie am avut oportunitatea de a cunoaște valorile culturale și religioase din însoritul Bărăgan.

Sperăm să fie și un real folos în dezvoltarea caracterelor tinerilor beneficiari și astfel această parte a țării noastre să fie mai apreciată și mai respectată.